Thailande – Sri Lanka 1150 Nm - Reisverslag uit Galle, Sri Lanka van Jacques - WaarBenJij.nu Thailande – Sri Lanka 1150 Nm - Reisverslag uit Galle, Sri Lanka van Jacques - WaarBenJij.nu

Thailande – Sri Lanka 1150 Nm

Door: Jack en Philippe

Blijf op de hoogte en volg Jacques

31 Januari 2017 | Sri Lanka, Galle

Thailande – Sri Lanka 1150 Nm
Nous avions projeté de visiter les îles Andaman mais pas moyen d’obtenir un visa pour l’Inde ni à Singapore, ni à Bangkok. Nous devons donc abandonner ce projet et partons en direct sur Ceylon. La route directe passe par les îles Nicobar qui sont défendues. Nous risquons quand-même le coup et… oui, Lazy Jack se fait interpeller par la marine Indienne. Petit interrogatoire courtois sur la VHF, réponses respectueuses de Captain Jack et nous passons sans problèmes.
La traversée se passe bien avec vent arrière, génois et genacker en papillon. Mais chaque jour nous devons essuyer une tempête tropicale avec le vent qui passe en une minute de 15 à 35 Nds. Il faut alors réveiller les hommes pour vite diminuer la toile pour ne pas déchirer nos voiles.
Nous pêchons un gros thazard (Wahoo-Wahoo) de 6 kg. Quel délice de préparer un poisson tout frais : « de l’eau à la bouche ».
Après une semaine nous voilà à Galle, dans le sud du Sri Lanka. Et là commence le ballet des autorités : Navy, immigration, harbour master, douane, service de quarantaine,… Cela nous occupe de 14.30h jusqu’à 21h ! Nous avons dû prendre un agent « pour faciliter les formalités ». Les Sri Lankais sont les champions de la complication et de l’inefficacité tout cela arrosé d’une incompétence congénitale. On nous amarre dans un endroit qui abuse le nom de marina. Faire un plein de diesel dure 4h. Pour sortir une voile pour une réparation, il faut un paquet de documents qui n’ont comme équivalent que ceux nécessaires à sa récupération après travaux !
Mais la ville est sympa avec le fort et les remparts et les bâtiments construits par les Portugais et les Hollandais au 17ème. Nous circulons avec notre chauffeur de tuc-tuc attitré, Goering, qui nous attend devant le port comme un chien de garde. Il y a des restos super sur la plage. Nous profitons de cette dernière halte avant un nouveau bain de plusieurs mois en pays islamiques.
Nous quittons demain 31/1 pour les Maldives où nous attendent de nouvelles aventures.
VERTREK UIT SIAM

Na een kenschetsend bureaucratisch intermezzo van ongeveer drie uur in de check-out haven van Phuket, hebben we vlot de zuidelijke kaap van dit wondere eiland gerond en onze westwaartse tocht aangevat. Gemiddeld hadden we goede zeilwind maar af en toe was er storing met hetzij stilvallen hetzij brutaal toenemen van de luchtstroom. Dit zorgde voor afwisseling maar ook risico op schade en dus werd er flink opgelet, dag en nacht. Tijdens de doorvaart van de Nicobar eilanden kregen we geen onheilspellend bezoek doch slechts een korte en beleefde vraag over de radio. Het was een patrouilleschip van de Indische vloot die om inlichtingen vroeg. Profiterend van deze visrijke kustwateren werden twee lijnen uitgelaten en kort daarop mochten we een flinke 6kg Wahu aan de haak slaan. Vier kilo puur spiervlees konden hieruit gefileerd worden en voor het avondmaal hadden we vissoep van eerste kwaliteit. Het grootste deel verdween in de diepvrieskast en inmiddels hebben we er nog vier keer van gegeten.

In de late namiddag van de dag voor aankomst op Ceylon, voer een schamele maar zeker met tien joelende kerels bemande visserssloep recht op ons af. Piraten!?!? Denkelijk wilden ze iets krijgen of verkopen maar de kapitein gaf volle motorkracht en contact werd ontweken. We zullen nooit weten wat ze echt van plan waren.

NIETS DOLFIJNEN

Toen Sri Lanka uit de ochtendmist opdook waren de verwachtingen op dolfijn bezoek hooggespannen maar de flipperbeesten bleven weg. Dat was teleurstellend maar ja, de visvangst is hier zo intens dat er voor onze sympathieke piscivoren niets ovefblijft. Kleurrijke vissersbootjes waren er voldoende. Binnenlopen in de haven van Galle werd het volgende idiote gedoe met twee uur extra muros wachten op de marine (geen inspectie hoor maar drie geuniformeerde en selfies schietende snaken die wat paperassen opstelden en cadeau's vroegen, do you have any complement?..), dan aanleggen in een kleine weinig verzorgde haven met een chaos aan aftandse schepen en finaal uren doorbrengen met immigratie (weer drie man, any complement please?), douane (twee man, any complement?), havenarts (was ook blij met een blikje bier), onze privé agent die bij dit alles "hielp"...

De mensen zijn hier wederom zeer lief en eerder vrolijk. De straten zijn bruisend van gedoe en verkeer, snorrende tuktuks, dat zijn met luifel overdekte driewielers met bromfietsmotor, kleurrijke doch primitieve winkeltjes, met LED verlichte boedda's in kitcherige tempeltjes, enfin we amuseerden ons hier rot. En we hebben lekker gegeten en veel voorraad ingeslaan. Morgenvroeg meren we af en zeilen we naar de Maldiven. En met dit alles heb ik zeker niet alles verteld zodanig dat later reisverslag nog wat plezante dingen kan inhouden.

Ph

• 31 Januari 2017 - 10:26

Diederik Deleersnyder:

Hallo Jaques & Philippe

Een mooi verslag van alweer een boeiende episode in deze Odussea.
    De verteltrant van beide narratoren vertoont de hun eigen leuke stijl.

Ik tracht mij in te beelden dat ik mee met jullie kijk naar de prachtige
    zonsondergang over een onbelemmerde horizon ,terwijl we herinneringen
    ophalen aan de vele mooie momenten in onze jarenlange vriendschap!

Maar nu word ik te melig!

Laat het ons maar houden bij een lekker stuk Wahoo-Wahoo met een glas
    frisse witte wijn ( spuitwater voor Jackie )

Goede vaart verder,en keep us informed!

Groet aan de crew.

The Leathercutter

• 31 Januari 2017 - 11:00

Michou:

captain dear et cher Phil,
    heureux que tout se passe bien, sauf les formalités qui font penser à cuba ( hoeveel flessen wijn hebben we daar niet verdeeld, aan 8 verschillende inklaardiensten, tot de landbouwer en de dokter toe!!!)...maar ja ,c'est la vie à bord. Zo onverwachte windstoten, moet niet evident zijn, maar vigilantie is jullie motto, so keep it so.
    Hier in Anves les Bains, temps maussade et triste, mais avec Nickske on s amuse beaucoup, elle est en pleine forme, radieuse, hoewel....we jullie missen xxx
    bisous et hugs, michke

• 31 Januari 2017 - 11:07

Christel Bataille:

Prachtig!! Ik stuur een gecensureerde versie van jullie verslag aan moesje. Veilige reis!
    XxX

• 31 Januari 2017 - 11:28

Manon Gutwirth:

pappielief et cher jacky,

Ik heb vannacht van jullie gedroomd!

Ik heb gedroomd van Wilde zeeën, Wilde stormen en Wilde piraten.
    ik Wilde vooral jullie terug veilig thuis zien :D

loving the stories though! :)

Geniet van jullie reis verder en ik verwacht heel veel en prachtige foto's van de malediven!

Indien mogelijks, daar even skypen/ facetime/whatsapp?

heel veel liefs,

Manon

• 31 Januari 2017 - 12:25

Martine Vermeersch:

Hallo Jacky,lang lang geleden maar toch steeds blij positief nieuws van je wedervaren te lezen; groetjes en wens je verder een super trip bisous Martine

• 31 Januari 2017 - 18:43

Stefan:

Hola Lazy Jack
    Weer een leuk en spannend verslag.Thanks .
    Jullie komen elke dag dichter bij huis
    Have a very safe trip to paradise ( Malediven)
    Saludos
    Stefan

• 01 Februari 2017 - 18:47

Luc Botelberge:

Hi Jackie en Phil,

Windstoten tussen 15en 35 Nds, 's nachts de mannen wakker maken om mee te helpen, zeilen is toch werken !! Maar kom, zo blijf je in beweging op nen boot.
    We hebben hier in de Muizendries een leuke lunch-namiddag gehad met Nicole. Ik vind haar pink mooi gerestaureerd, er kan weer een ringsken op (Jackie). En zo hebben we de reisverhalen nog eens live kunnen aanhoren. Om jaloers van te zijn, maar ja, ge moet het maar doen!
    Ben al benieuwd naar de thuiskomst van LJ in Antibes: pompiers boten met grote spuiters die een boog maken waaronder LJ vaart, versierd met vlaggetjes van de mast naar de voorsteven, veel getoeter van alle boten en een fanfare op de kaai. Dat komt zeker op het nieuws van de lokale televisie.
    Wijzelf vertrekken binnenkort naar onze stek in Marbella en hopen er op evenveel zon als jullie in de Malediven. Wij zijn met weinig tevreden.
    Geniet er nog van

den bottel